Por causa da reacção hostil, por parte do establishment classicista, à publicação da Origem da Tragédia, já aqui documentada, e porque Nietzsche acabaria por se destacar muito mais como filósofo, esquecemo-nos, por vezes, que, apesar de tudo, ele não deixou de contribuir para a filologia clássica do seu tempo, como bom professor da área. Veja-se, a título de exemplo, a sua atribuição do Certamen, pequeno texto em que Homero e Hesíodo se enfrentam, triunfando (muito estupidamente, e não apenas porque discordo do resultado) o segundo. A tradução portuguesa, por Ana Elias Pinheiro, encontra-se, como anexo, no final do volume com as obras de Hesíodo, publicado pela INCM em 2005.
In its present form the Certamen dates from the reign of Antoninus Pius, as appears from the reference in §3 to his predecessor Hadrian. But much of it, including the actual account of the contest, was taken from the Mouseion of the sophist Alcidamas, written in the firts half of the fourth century BC. This was argued by Friedrich Nietzsche in 1870, on the grounds that two of the verses in §7 are quoted by Stobaeus as from that work, and that the Certamen itself cites it for the death of Hesiod at a point where an alternative version is given (§14). Nietzsche's hypothesis was confirmed, firstly by a papyrus of the third century BC (P. Lit. Lond. 191), which contains a portion of the Certamen, and secondly by another of the second or third century AD (P. Michigan inv. 2754), which has the end of the Certamen, followed by an epilogue and the subscription "Alcidamas, On Homer". This presumably marked the conclusion of one section of the Mouseion, which then went on to speak of other poets.M. L. West, introdução às Vidas de Homeroin Homeric Hymns. Homeric Apocrypha. Lives of Homer.HUP, Cambridge MA/Londres: 2003. (Loeb Classical Library #496)
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